tag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post2609122932593438466..comments2023-04-20T20:33:20.964+03:00Comments on extremely economical aeroplane by A4 AVIATION WORX: Airscrew design + stroke engineJukka Takamaahttp://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comBlogger43125tag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-765835826263258892009-04-13T18:28:00.000+03:002009-04-13T18:28:00.000+03:00Joo mutta keskusteltiin tämä asia huippu ammattila...Joo mutta keskusteltiin tämä asia huippu ammattilaisten kanssa RCUniversen aerodynamics alueella ja tiedän varmuudella että esim 4-5 lapainen pieni potkuri on taloudellisempi..siis edullisempi käyttää..ja varsinkin työntiksessä.<BR/>Ota ae EAA:n juttu ellopsen potkurista esiin ja lue huolella ( 90% hyötysuhde ).Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-38742641572856963742009-04-13T17:42:00.000+03:002009-04-13T17:42:00.000+03:00Jos tietäisit varmasti ettei huiska ole taloudelli...Jos tietäisit varmasti ettei huiska ole taloudellisempi kuin valmis edullinen tehdaspotkuri jonka koko 2-lapaisena olisi esim 140 cm , muuttaisiko se mitään? <BR/>Nyt pikkuisen annan periksi, evät maxissa toimivat hiukan staattorina, jos sekään nyt on hyvä.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09056756858695263577noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-29184408740301304842009-04-13T17:13:00.000+03:002009-04-13T17:13:00.000+03:00Joo okei siis koko on asiallinen yksipaikkaiselle....Joo okei siis koko on asiallinen yksipaikkaiselle. Pienuus on suhteellista.<BR/><BR/>Potkuri voinee olla myös 2 lapainen, mutta se pyörii sitten kovaa...erittäin kovaa ( 6 000 rpm ). Useammalla lavalla saavutettaisiin matalilla ( 4 000 rpm ) kierroksilla taloudellisuutta..koska lapapintaa enemmän...Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-62521425361698859922009-04-13T16:59:00.000+03:002009-04-13T16:59:00.000+03:002. nyrkkisääntö, riittävä työntövoima pyritään saa...2. nyrkkisääntö, riittävä työntövoima pyritään saamaan aikaan mahdollisimman pienellä ilmavirran kiihdytyksellä.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09056756858695263577noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-83590184657309221662009-04-13T16:58:00.000+03:002009-04-13T16:58:00.000+03:00Pv taas linjoilla...ideat tuossa suunnitelmassa on...Pv taas linjoilla...ideat tuossa suunnitelmassa on pienivastuksinen muoto, pieni koko ja edullisuus. Hinta maksetaan erikoisena potkurina. Maxin pointti on ymmärretty, tässä koitetaan ruotia ne huonot puolet mitä niistä seuraa.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09056756858695263577noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-14858552027399110532009-04-12T15:18:00.001+03:002009-04-12T15:18:00.001+03:00Aha yhtäkkiä tuli 1/3 LISÄÄ PITUUTTA POTKURIIN...a...Aha yhtäkkiä tuli 1/3 LISÄÄ PITUUTTA POTKURIIN...arvaa mitä se tekee pinta-alana ?<BR/><BR/>Precision manufacturing ja ne 7 lapaa takaa sen että pieninkin asennusvika ei esiinny samoin kuin 2 lapaisessa.<BR/>Koeta nyt edes hieman sisäistää mitä tässä suunnittelen.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-32607717872995743472009-04-12T11:58:00.000+03:002009-04-12T11:58:00.000+03:00Tuulia I:ssä potkurin halkaisija on 133cm. Lavan l...Tuulia I:ssä potkurin halkaisija on 133cm. Lavan leveys n10cm. Siitä vonet laskea.<BR/><BR/>LKuinka muuten on potkurin tasapainotus kolmen minuutin lavan vaihdon jälkeen? Kukaan järkevä ihminen ei suostu lentämään lentokoneella jonka potkuria ei ole tasapainoitettu. Ei toimi että lavat ovat valmistuttuaan samanpainoisia, pitää tasapainottaa niin staattisesti kuin dynaamisesti.<BR/><BR/>Spammiä? Jos asialliset ja kriitikkiä sisältävät kysymykset ovat sellaisia niin kovin outoa on.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11521920161194420655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-66889731536405408852009-04-12T11:25:00.000+03:002009-04-12T11:25:00.000+03:00http://www.lightaircraftassociation.co.uk/engineer...http://www.lightaircraftassociation.co.uk/engineering/NewMods/Aircraft_Type_Files/835%20-%20FOURNIER%20RF5.pdfJukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-31536657608618923932009-04-12T11:24:00.000+03:002009-04-12T11:24:00.000+03:00Fournierin suurin potkurikoko on 1600 mm dia ja pi...Fournierin suurin potkurikoko on 1600 mm dia ja pienin 145 cm. Nyt loppuu tämä spämmääminen.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-80363085252076394172009-04-12T11:21:00.000+03:002009-04-12T11:21:00.000+03:00Kyse lienee myös lapojan pinta-alasta. Tuuliassa p...Kyse lienee myös lapojan pinta-alasta. Tuuliassa pitää olla iso potkuri ainakin 1200 mm ja se on aivan eri asia kuin 80 cm.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-8229584557882460012009-04-10T22:26:00.000+03:002009-04-10T22:26:00.000+03:00Ei ole tatsia, on vain aitoa lentokokemusta sekä i...Ei ole tatsia, on vain aitoa lentokokemusta sekä itse lentäen että lennättäen. Tiedän esimerkiksi että I-tuulian kaikki todelliset 39 hevosvoiman teho riittää pyörittämään noin metrin halkaisijaista kaksilapaista potkuria maassa 3000 rpm ja ilmassa 3300 rpm. Kuinka 22-18hv jaksaa pyörittää 7-lapaista 80cm halkaisijaista ilmeisestikin vielä suuremmilla kierroksilla. Olisiko laskelmista jotain unohtunut tai korvautunut unelmilla. Realiteetit iskee. JA edelleen useampi eri anonymous asialla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-22594050593225442142009-04-10T18:08:00.000+03:002009-04-10T18:08:00.000+03:00Tätä hieman pelkäsinkin. Sinulla ei ole tatsia näi...Tätä hieman pelkäsinkin. Sinulla ei ole tatsia näihin asioihin.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-41640026634350302572009-04-10T12:16:00.000+03:002009-04-10T12:16:00.000+03:007 lapaa...tehotonta ja ruopii paikallaan...2-tahti...7 lapaa...tehotonta ja ruopii paikallaan...2-tahtinen korkeakierrosmoottori suoralla vedolla...hitailla kierroksilla...<BR/><BR/>Ei tartu pointti, kun seuraava lause kumoaa edellisen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-49498844866771813922009-04-09T12:56:00.000+03:002009-04-09T12:56:00.000+03:00Pointti Learfanissa oli se, että se lensi paremmin...Pointti Learfanissa oli se, että se lensi paremmin neli- kuin kolmilapaisella...viis kuus tai 7 lapaista huiskaa siihen ei kokeiltu koskaan. Jopa Edson Gallaudetin Bulletissa 1912 oli 3 lapainen huiska ja se kulki vain 130 mph.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-80660863152305959182009-04-09T12:53:00.000+03:002009-04-09T12:53:00.000+03:00Joo kyllä....mutta suurin syy on seuraava...tiedän...Joo kyllä....mutta suurin syy on seuraava...tiedän että 7 lapaa pienellä kehällä ruopii tyhjää paikallaan ja se on tehotonta. Mutta se auttaa potkuria pyörimään nopeampaa jolloin on mahdollista käyttää 2-tahtista korkeakierroksista moottoria suoralla vedolla. Kiihtyminen on hidasta. Suurin etu on se, että taas nopeassa vauhdissa on riittävästi pinta-alaa huiskassa jotta hitailla kierroksilla saadaan suuri nousuinen huiska työntämään optimaalisesti. Mikään tässä koneessa ei ole vahinko..vaikka moni hieman sitä epäilee. Potkurin muoto ja lapojen määrä voi vaihtua, mutta missään tapauksessa en ala kasvattamaan landaria ja potkuria..sillä molemmat tuovat lisää painoa ( heti 5-10 kiloa ) ja sitä en halua.<BR/><BR/>Ymmärrätkö pointtini ?Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-23408028057346054202009-04-08T23:20:00.000+03:002009-04-08T23:20:00.000+03:00Vilasin ny kumminkin learfania. 4 lapaa. iso kone....Vilasin ny kumminkin learfania. 4 lapaa. iso kone. tutunnäköinen pyrstö. ei kovin monta lapaa, mutta leveitä. ja nopeusaluehan on kovempi kuin max:lla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-5855976448966048392009-04-08T11:49:00.000+03:002009-04-08T11:49:00.000+03:00Selkeästi pyrkimys on kaikissa tuöntiksisä ollut l...Selkeästi pyrkimys on kaikissa tuöntiksisä ollut lisätä lapoja...Lear Fan 2100, Mixmaster, Dart.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-11747532002313097332009-04-07T23:21:00.000+03:002009-04-07T23:21:00.000+03:00Useampi lapa kyllä auttaa tehon välityksessä, eli ...Useampi lapa kyllä auttaa tehon välityksessä, eli monilapainen smankehäinen sopii tehokkaammalle moottorille kuin kakslapanen. Mutta huonommalla hyötysuhteella kuin isompi "vähä"lapainen. Hyvinkin voi olla että esim nelilapanen voi ollakin maxiin paras, mutta en usko ihan kokotitaanisen 7-lapaisen kannattavan. Jokainen lapa häiritsee toisen toimintaa, tämä on se nyrkkisääntö mitä halusin sanoa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-42616948424247620492009-04-07T19:42:00.000+03:002009-04-07T19:42:00.000+03:00Ahaa ja NASAn ja Hollmanin tutkimus useammista lav...Ahaa ja NASAn ja Hollmanin tutkimus useammista lavoista tehokkuuden parantajina on huuhaata...mitä pätevyys sinulla on kyseenalaistaa nämä ammattilaiset ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-51403852308317303872009-04-07T17:03:00.000+03:002009-04-07T17:03:00.000+03:00niinpä. sun on suurennettava sitä kehää ja landari...niinpä. sun on suurennettava sitä kehää ja landaria jotta saat hyvän hyötysuhteen potkurin. jos on pakko pitä kiinni mitoista, joudut tinkimään jostain muusta, ja väitän että se on sitten taloudellisuus, toimintasäde jneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-38107444690282150172009-04-07T16:56:00.000+03:002009-04-07T16:56:00.000+03:00Mieti itse jokainen lapa on noin 37 cm pitkä...mit...Mieti itse jokainen lapa on noin 37 cm pitkä...miten saan aikaan työntövoiman yhdellä lavalla...haloo?Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-9114419655362434022009-04-07T16:11:00.000+03:002009-04-07T16:11:00.000+03:00tokitoki. huomaan ettei pointtini nyt aukene, saat...tokitoki. huomaan ettei pointtini nyt aukene, saat vielä aikaa miettiä ihan aerodynamiikkaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-44097231023974411752009-04-07T16:05:00.000+03:002009-04-07T16:05:00.000+03:00Onhan niitä peräkkäikin...johtuu toiminnasta. Form...Onhan niitä peräkkäikin...johtuu toiminnasta. Form follows function.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-81474705018684428752009-04-07T16:04:00.000+03:002009-04-07T16:04:00.000+03:00Esim huippuimuri toimii putkessa josta aiheutuu hi...Esim huippuimuri toimii putkessa josta aiheutuu hiukan vastusta ja puhallin on oltava puhallin eikä potkuri. Sisätuulettimien monilapaisuus on turhaa ehkä jonkun sisustusarkkitehin päähänpistoa ja ulkonäkökysymys varmaankin. Miksi lentokoneissa ei siivet ole peräkkäin?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-28668844144085193952009-04-07T15:53:00.000+03:002009-04-07T15:53:00.000+03:00Miksi useissa tuulettimissa on kymmeniä lapoja ?Miksi useissa tuulettimissa on kymmeniä lapoja ?Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.com