tag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post595066633900770580..comments2023-04-20T20:33:20.964+03:00Comments on extremely economical aeroplane by A4 AVIATION WORX: Center of gravity and engine powershaft systems !Jukka Takamaahttp://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-9818334884390636852009-04-26T07:25:00.000+03:002009-04-26T07:25:00.000+03:00Niin oli.Niin oli.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-65890716717512399082009-04-04T03:01:00.000+03:002009-04-04T03:01:00.000+03:00No riittää piiitkällä kiitotiellä. Laskunopeus var...No riittää piiitkällä kiitotiellä. Laskunopeus varmaan oli lskettu myös johnakin, tai max kohtauskulma... T:pvAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-17121033240903209572009-04-02T17:21:00.000+03:002009-04-02T17:21:00.000+03:00Miksi pyrstö pitää saada alas..eikö riitä, että ko...Miksi pyrstö pitää saada alas..eikö riitä, että kone nousee maasta ?Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-15799334179099752442009-03-27T09:42:00.000+03:002009-03-27T09:42:00.000+03:00Tuotanoin, ihailen rohkeutta tuoda lekosuunnitelma...Tuotanoin, ihailen rohkeutta tuoda lekosuunnitelma esiin kritiikin alle ja niinpoispäin...Mutta sitten kriittisiä omia havaintoja: miten ohjaaja saa painettua pyrstön alas nousussa? Kannus on nerokkaasti suojattu sivuvakaajalla. Sitten painot, akselivärinät yms. Moottori on pakosti kaukana potkurista ja vääntöä kestävä pitkä akseli pakostikin vähän painaa. pitkän akselin paino, painon tuoma nostovoimvaatimus ja sen tarvitsema siipipinta-ala voi yllättää painorajoissa ja sakkausnopeuksissa (oletan että kone on ultra).Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09056756858695263577noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-6080072075927627832009-03-27T01:04:00.000+02:002009-03-27T01:04:00.000+02:00Niin, moni asia toimii ilmassa ollessa mainiosti, ...Niin, moni asia toimii ilmassa ollessa mainiosti, muttakun se laite pitäisi saada ilmaan ja alas turvallisesti, useita kertoja toistuen ilman ongelmia/huoltoja jotta laite olisi taloudellisesti käyttökelpoinen. Lentokone mikä on riittävän vahva ja suorituskykyinen lentääkseen voi olla liian heiveröinen maassa käsiteltäväksi. Yksi esimerkki on SZD-56, erittäin kevyt ja suorituskykyinen purjelentokone mutta maakäsittelyssä hyvin herkkä. <BR/><BR/>Tuossa voi olla jotain itua miksi työntöpotkurit eivät ole yleistyneet merkittävästi ilmassa saavutettaviin etuihin nähden. Kivi-vesi-potkuri -pelissä varma häviäjä on potkuri. Vaikka lapoja olisi tusina.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-18466312225294448502009-03-26T18:22:00.000+02:002009-03-26T18:22:00.000+02:00Mellén ei muuten ollut erityisen inostunut työntöp...Mellén ei muuten ollut erityisen inostunut työntöpotkurikonseptista ( kuten ei myöskään Jyrki Laukkanen )noin yleensä..kivet potkurissa jne. Tosin hän kuten Tervamäen Jukkakin ovat sitä mieltä, että toimiva työntöpotkurizydeemi on huomattavasti taloudellisempi ( siis teoriatasolla ).<BR/><BR/>Tervamäi jopa muisti, että Ellipse on mukana Carter Copter kehitelmässä.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-22179959580698570362009-03-26T17:19:00.000+02:002009-03-26T17:19:00.000+02:00On mestari Mellén muitakin lentokoneita suunnitell...On mestari Mellén muitakin lentokoneita suunnitellut ja ollut tiimissä mukana. PIK-11 ja PIK-15. Mestari joka tekee enemmän kuin puhuu. Tosin kysyttäessä kertoo kyllä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-7317519929029884772009-03-26T15:18:00.000+02:002009-03-26T15:18:00.000+02:00Tässä muuten Mini-Impin kolmitahot...miten ihmeess...Tässä muuten Mini-Impin kolmitahot...miten ihmeessä peräsinten ja siiven väli voi olla noin pieni....mikä estää koneen laukkaamisen ?<BR/><BR/>http://www.mini-imp.com/3-views.htmJukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-52561358190960072172009-03-26T15:02:00.000+02:002009-03-26T15:02:00.000+02:00Okei,Joo toi CAD mallintaminen ei oikein multa suj...Okei,<BR/><BR/>Joo toi CAD mallintaminen ei oikein multa suju..sen sijaan suunnittelu kyllä. Ei edes 3D ohjelmaa jolla saan tollasen kuvan. Mulla on tosin erittäin voimakas 3D mallinnusohjelma joka toimii automaattisesti ja se on päänuppini.<BR/><BR/>Tervamäen hienot kuvat ovat pitkälle kehitetyn tuotekehityksen tulosta ja merkki yrityksen vakaasta taloudesta. Omat CAD järjestelmät ovat olleet jo pitkään päivittämättä, koska joka 3:s vuosi pitäisi ostaa uusi tietokone jotta kalliit mallinnusohjelmat pyörisivät ( jopa demoversiosta sain pulittaa 264 ekkua taannoin ). Joudun tilaamaan mallintamisen mahdollisesti ulkopuoliselta.<BR/><BR/>Mini-Imp on mainittu moneen kertaan täällä ja se tricycle käännetyllä V pyrstöllä onkin aika soiva peli...tosin aivan toisessa koko- ja hintaluokassa kuin tämä kehitelmä.<BR/><BR/>Aavistit oikein muuten kaukaisen lentäjäsukulaiseni nimen...tosin aika paljon kauempaa liippaa se sukulaisuus.Jukka Takamaahttps://www.blogger.com/profile/02645802492774525274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-12722890343978333582009-03-26T14:35:00.000+02:002009-03-26T14:35:00.000+02:00Käänteentekevä, edullinen, pieni, halpa, nopea työ...Käänteentekevä, edullinen, pieni, halpa, nopea työntöpotkurikone sisäänmenevillä telineillä: Suunniteltu 70-luvun puolivälissä: www.mini-imp.com/<BR/>Nyt vaan maksista pyrstö toisin päin, niin Robert on isäsi veli.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3161362646023574854.post-12897029530976665532009-03-26T14:26:00.000+02:002009-03-26T14:26:00.000+02:00Koskas Maksista saadaan tuollaisia Tervamäen tyyli...Koskas Maksista saadaan tuollaisia Tervamäen tyylisiä kuvia, että voitaisiin tutkiskella kääbnteentekeviä rakenneratkaisuja?Anonymousnoreply@blogger.com