2009-06-09

Taloudellinen pieni työntöpotkurileko !

Ajatteli vaihteen vuoksi kirjoittaa suomeksi, koska aikomushan on rakentaa proto Suomessa ja tai ainakin R/C malli siitä.

Tapahtunut tähän asti:

1. 1997 aloin ottaa netissä "kusoja" ilmailijoihin ympäri globea ( siis maapalloa ). Renon (nopeuslento mekka) saitti http://www.aafo.com/ antoi jonkinlaista responsea ja siellä jutusteltiin muutamallakin saitilla niitä näitä. Hyvin mielenkiintoiseksi kehittyi tuo Eric Ahlstromin Renaissance-DART kehitelmä ( 580 mph estimated ). USAssa on kaksi muuta vakavaa absoluuttisen nopeusennätyksen rikkojakandidaattia mm. Mach Buster ja Renegade..molemmat työntiksiä.

2. Lars Giertz niminen lasikuititehtailija aikoi laittaa FAI ennätykset uusiksi kahdessa kategoriassa Vmax Probe koneella. Tämä on toinen hyvin mielenkiintoinen kone juuri pienessä mittakaavassa. Huomattava kuitenkin on että niin pienisiipiset Bede-5A:t kuten VMAxProbekin tuhoutuivat koelennolla. Tästä otin paljon opiksi ja speksasin koneen suuremmalle siivelle kuin jopa Bede-5B ( A malli oli se tynkäsiipinen ) ja VmaxProbe, sekä vähempitehoiselle 3/4 kevyemmälle moottorille.

3. Historiassa on neljä merkittävää työntistä; Edson Gallaudetin Bullet 1912 ( lensi 130 mph ) XB-42 Mixmaster ja Bill Learin Learfan 2100 ( Lear Jetin kehittäjä ). Nämä kaikki niin sanotusti pesivät aikalaistensa ennätykset ja olivat taloudellisempia kuin muutamat jetit samassa kokoluokassa ja jopa eräissä tapauksissa nopeampia kuin suihkarit ( LF 2100 vs. Citation I ). Myös Northropin Sierra Sue on 80 hp koneella 2 paikkaisena edistyksellinen työntiskonsepti. Neljäs merkittävä lienee Molt Taylorin Mini Impistä kehittämä 240 kiloinen Micro -Imp ja varsinkin Jerry Holcombin siitä kehittämä Perigee 166 kiloinen Y-pyrstöinen ( IMP:it olivat ylösalaisin käännettyjä [ inverted-V ] V-pyrstökoneita ). Bede-5 painaa jopa 530 kiloa, mutta FAI ennätyskone oli juuri alle 300 kiloinen ( 74 hv ).

Mikäli siis haluatte vertailukohtia niin kannattaa tutkia noita mainitsemiani koneita. Lisäksi 2. MS:n aikana oli kehitteillä B&V:n model 209 ja muutama muu malli joille povailtiin noin 900 km/t nopeutta 1944-1945. Suihkukauden esiinmarssi lopetti kaikki työntiskoneet noin 40 vuodeksi. Kunnes Bede-5B ilmestyi markkinoille joskus 1980 paikkeilla. Jim Bedellä oli aikomus tehdä purjekoneversio 6.5 m siivellä ko. koneesta...se lensi huonosti kuten v-pyrstöinen protokin.

Max III olisi ultrakevyt ja noin 110-120 kg + pilotti. Manuaalinen sisäänvedettävä pääteline tekee siitä pienivastuksisimman moottoroidun 1-paikkaisen lentokoneen ( ainakin paperilla ). Pieni koko ja huokea moottori voisivat aikaansaada myös valmistuskustannuksissa huomattavan säästön. Sisäänvedettävä laskuteline ja akselin päässä pyörivä potkuri takaavat pienen vastuksen, mutta myös hieman lisätyötä ja -tutkimusta.

No comments:

Post a Comment