The exhausts tube can be seen here. This has been overall tuned for smaller size. Increased rudder area and possibly more forward sweep in the wing.
2009-11-30
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
A4 AVIATION WORX concentrates in energy efficient designs
Mitäs materiaalia tuo kannusteline on? Unobtainiumia? Momenttivarsi on melkoinen...
ReplyDeleteJoo se on noin 10 mm pakua ja 15 mm leveä hiiliteräs..varmaan kestää ja painaa kans. Taipuma pitää olla juuri oikein vrt. lehtijousi. Tuota voi vielä tuunata. Siellä on ojattava 7 cm dia pyörä myös.
ReplyDeleteTonne tavaratilaan mahtuu nyt golfmailat.
Vaikuttaisi kohtauskulmaa olevan maassa vähänlaisesti. Voi tulla samoja ongelmia kuin monissa depron-lennokeissa lentoonlähdön suhteen. Varsin tyypilleinen tuo ongelma työntöpotkurikoneille.
ReplyDeleteSe kannus saakin olla aikamoista patarautaa että saa painopisteen kohdilleen. Aika paljon tavaraa (ihmismassaa) edessä.
Mitenkäs CG on tuohon kohtaan asettunut?
ReplyDeleteMitenkäs meinasit johtaa pakokaasut tuon alennusvaihteen läpi......
ReplyDeleteKarmea ilmanvastuksen lisääjä muuten linjakkaassa koneessa. Oletko nyt muettinyt tuon ihan loppuun asti?
ReplyDeleteEn ollut aivaan loppuun asti miettinyt kannusta..se on nyt parempi. Liitän siitä kuvan..nyt on 18 cm matkalla vain sitä pelkkää teräslaattaa.
ReplyDeletePainopiste tässä on aina ongelmallinen...ilman kahta henkiö konetta ei voi lentää ( tai ainakin takaistuin pitää lastata 50-60 kiloa ) ja korkeusperäsin pitää olla melkein kuin pienissä businessjeteissä, joissa sama ongelma esiintyy.
Alennusvaihteen putki on iso dia ja ontto..tarkkaa sovitusta. Lasken ilmanvastuksen ja suuntauksen tuottavan 5-6 mph lisänopeutta samalla teholla.
Ai pakokaasujen työntövoimalla tuollainen nopeudenlisäys, eppäillä soppii.....
ReplyDeleteNo Spitfiren nopeus kasvoi 3 mph kun suuttimet käännettiin taaksepäin..nythän ne hävitetään kokonaan ilmanvastusmielessä.
ReplyDeleteMitkä on sun meriitit konesuunnittelussa, tunnut olevan aika pihalla, jos tämä termi sallitaan.
Mulla on todellisia meriittejä toisin kun sulla, tuo järjetön pakokaasusydeemi lisää painoa ja monimutkaistaa rakennetta moninverroin enemmän kuin siitä saadaan hyötyä, sitäpaitsi voi sen putken johtaa suoraan moottoriltakin taakkepäin....
ReplyDeleteVoi tietenkin.
ReplyDeleteOnko Perigee tuttu työntis sulle ?
Toi putkisysteemi vois olla hyvä potkuriturbiinissa jossa toi exhaust syö potkurinlapoja ja likaa ne.
Mitä meriittejä sulla voi olla..eihän Suomessa ole tehty kuin muutama hullu leko ?
ReplyDeleteMitä mieltä tuosta työnimestä...Vasama II ?
ReplyDeleteLoukkaus hienoa purjekonetta kohtaan....
ReplyDeleteMun mielestä se on kunnianositus Vasamalle, joka ei lainkaan muistuttanut Vasamaa..eli Pik-16C ei ollut nimensä veroinen.
ReplyDeleteTiedätkö edes mikä on Vasama ?
Terävä varsijousen nuoli. Ei liity sitten millään tavalla tähän asiaan. Vahvasti epäilen tuon pakokaasuhärdellin toimivuutta ja kannattavuutta, mutta jos rahkeet riittää niin go for it!
ReplyDeleteNo nyt kö se onkin ok...just kun sen poistin ?
ReplyDeleteMieti mitä turbulenssia tämä pakokaasu aiheuttaa ohjainpinnoille ja potkurille ja virtauksen irtoomista rungosta jne.
Kyllä se hyvä olisi siellä takana, mutta syö nyt tavaratilaa. Täytyy katsoa vielä.
Mitenkäs muuten meinasit johtaa pakokaasut sylintereistä siihen kardaaniin?
ReplyDeleteOotko kuullut pakoputkesta ?
ReplyDeleteTurhia nämä suunnittelut ja kommentit. Koskaan ei tule valmista kuitenkaan.
ReplyDeleteNo onhan toi nyt taas tuunattu. Pituus on tuossa uudessa pikkukuvassa 5420 mm ja pakari puhaltaa spinnerin läpi ja tavaratilaan mahtuu edelleen kolopallomailat.
ReplyDeleteMä ainakin ostaisin ja rakentaisin tollasen jos olisi työpaja ja hieman fuffeä back uppina. Tarvin myös suunnittelijan jolla saadaan arvostusta ja laskemia takaamaan koneen kestävyys ja hyvät speksit jne.
"Ootko kuullut pakoputkesta ?" olen kyllä, mutta miten kytket sen kampiakselin päässä olenaan pyörivään kardaaniin....
ReplyDeleteNiin mutta tässä tapauksessa se on ontto putki joka toimii myös pakoputken osana. Mitä haittaa siitä voisi olla.
ReplyDeleteSe että pakokaasuja pidetään hetken pidempään rungon sisällä ja poistetaan optimaalisesti voi olla hyötäkin varsinkin talvella runko pysyy hieman lämpimäpänä ja se voi estää osaltaan jäätymistä, mikäli niin halutaan.
Pakokaasun lämmön vaikutus voimansiirron kriittiseen osaan?
ReplyDeleteSe täytyy ottaa huomioon. Putki on erittäin paksu loppupäässä..sen sisään mahtuu pätkä pyörimätöntäkin putkea alkupäässä. Toi mun erikoinen jäähdytys järjestelmä tarvittaessa jäähdyttää sitä putkeakin hyvin, mutta jos halutaan sen lämpöä voidaan käyttää koneen lämmittämiseen ali ja ylipainetta säätelemällä ja älykkäillä kanavilla rakenteissa. Ohjaamon ikkunain lämmitys mm. Mahdollisesti siipien etureunalämmitys ja peräsinten lämmitys. Mahdollisuuksia on...maksaa vaan törkeesti enemmän jos tosta tehdään ympärivuotiseen käyttöön sopiva.
ReplyDeleteKuinkas hyvin sitä lämpöä siirtyy pelkästä moottorin jäähdyttämisestä? (kokemuksella voin sanoa että ei riittävästi lämmittämiseen) Perinteisesti ilmajäähdytteisissä moottoreissa matkustamon lämmitykseen on käytetty pakokaasun lämpöä kuten myös autoissa, tässä saattaa olla hankalaa.
ReplyDeleteNiin, useimmiten yksinkertaisuus on kaunista. Ja toimivaa. Liika kikkailu "älykkäillä" kanavilla yms tuo lisää painoa ja hyöty on kyseenalainen. Jo suunnittelu on helpompaa kun tekee asiat yksinkertaisiksi ja toimintavarmoiksi.
ReplyDeleteNiin ei ttä jos tästä tulee joku hupa kone sunnuntai lentoon niin kannata tehdä lämmitettyä eikä paineistettua..ainakaan jos se lisää yhtään kustannuksia tai painoa tai heikentää rakennetta.
ReplyDeletePätkäsin äskettäin vielä 120 mm pituudesta pois...nyt ei ole löysää enää missään, mutta edelleen 20 cm pidempi kuin LH-10.
ReplyDelete