2009-03-27

Emergency exit and stepping in !


STEPPING IN:
  1. Lean first to the wing back towards prop/fan.

  2. Hop on the wing and hold up your left foot and place your right foot on the wheel.

  3. Place the left foot on the chair ( clean the shoes first ).

  4. Take a grip of the safety archs handle.

  5. Shift your weight to left and raise the right foot from the wheel.

  6. Slide into cockpit.

  7. Close the hatch/canopy rear section and lock it.

STEPPING OUT:

  1. Do everything mentioned above in opposite order:

EMERGENCY BALE OUT:


  1. Stop the engine.

  2. Unlock the canopy and push it out into slipstream ( it will come off ).

  3. Turn the plane inverted.

  4. Open the harness.

  5. You are out ( hopefully you parachute opens ).

Plane is equipped with a recovery parachute. Use it rather than loose the plane. Jump only in real emergency ( fire onboard or other good reason ).

The rear canopy is a oval half with 510x640 mm size ( you have to squeeze your shoulders slightly together to get in and out or twist your upper torso slightly ).

Still questions concerning this matter ?

23 comments:

  1. Katselin noista sun yläkuvannoista, että luukun suurimmat mitat ovat ~40x50cm - maksimi pinta-alaa on siis vähän reilun kolmen A4-paperiarkin verran. Siinä sitä on luukulla kokoa.

    ReplyDelete
  2. Yläkuvanto on vanha koko on 515 x 640 mm

    ReplyDelete
  3. Kiitos siitä sinulle...se oli päivityksen tarpeessa.

    ReplyDelete
  4. Ihan vaan, katsoin että yläkuvannossa kabiini näkyy olevan selkeästi leveämpi kuin etukuvannossa. Kumpi pitää paikkansa?

    On se siltikin kovin pieni. Jantar std:ssä oli kaksiosainen kabiini, aukeava osa alle metrin pituinen, kovasti näytti olevan hankalaa sisään/ulos kiipeäminen.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Se on totta tämä on pieni leko. Maailmanpienivastuksisin; FPEA noin 0.368 sq ft luokkaa ( suurennuksen jälkeen ).

    Koneen kokoluokka on "presiis" sama kuin yksipaikkaisella QUICKIE:lla.Huomasit varmaan taulukostani että Cri-Cri ja DA-11 olivat saman kokoisia ja myös epäonniset VmaxProbe ja Bede-5A olivat kutakuikin samaa kaliberia.

    MAX III on tarkoitus olla hyvin matalakustannuksinen sekä käyttää että rakentaa. Se tosin onnistuu vain jos se saadaan sarjatuotantoon ( siis joku 7 - 10 000 € / kpl ). Koneella lentäisi Helsingistä Ouluun 5-6 litralla ( n. 7-8 euroa ). Eli kuten vanha professorini joka rakensi Toronton kaupungintalon aikoinaan Revellin Viljon kanssa ruukasi sanoa " tämä suunnitelma täyttää kohtuullisen epämukavuuden vaatimukset " ( ja se on hyvä asia ) !

    ReplyDelete
  7. Etukuvanto on hieman puutteellisesti piirretty. Samoin kuin yläkuvanto kabiinin osalta ( nyt siis ).

    ReplyDelete
  8. Sitä kulutusta kuitenkin epäilen varsin vahvasti.

    ReplyDelete
  9. Joo voi olla että 10%:n teholla kone kuluttaakin paljon enemmän kuin SFC taulukko antaa ymmärtää.

    ReplyDelete
  10. Otetaan vertaukseen tuo DA-11 joka 18 HV ja USA 35B foililla lentää kutakuinkin täydellä teholla ja tricycle ulkona 107 MPG kulutusluvulla.

    Koneen siipikuormitus on 1/4 enemmän kuin MAX:ssä ja aika rajoittava ei laminaarinen foili. potkuri on edessä ja jäähdytys ei laminaarinen.

    Yllä oli lueteltu 6 asiaa jotka on MAX:ssa "paremmin" suunniteltu ja antavat edelleen mahdollisuuden alentaa kulutusta. Lisäksi MAX voi lentää 105 kiloisella 195 cm pilotilla.

    Pelkästään sisäänvedettävät landarit pudottaa vastusta n.30%.DA-11 kulutus on alhainen vaikka siihen ei ole ilmeisesti erityisesti pyritty. Mikäli DA-11 koneella olisi mahdollista lentää ns. economy ajoa 70 mph nopeudella se varmaan kuluttaisi edelleen vähemmän, mutta siipikuormitus ei anna siihen mahdollisuutta. Konetta pitää ajaa isolla kohtauskulmalla hitaalla nopeudella ja se lisää vastusta ja edelleen kulutusta.

    ReplyDelete
  11. Sitä paitsi jo DA-11 kuluttaa Helsinki Oulu välillä vain 11.86 litraa ( siis pelkkä matkalentokulutus ).
    Laskin Maxin kulutukseen nousun ja rullauksen.

    ReplyDelete
  12. Laminaarinen jäähdytys? Voitko selittää tarkemmin? Ei tavan pilotti ymmärrä moista; jäähdyttämiseen tarvitaan määrätty pinta-ala joko ilmajäähdytteisen jäähdytysripoja tai nestejäähdytin. Jäähdytyssysteemit ovat yleisesti varsin merkittävä vastuksen kehittäjä.

    ReplyDelete
  13. Voisitko selventää "laminaarista" jäähdytystä? Tuleeko MAX III:ssa käytöön italialaissten -30 -luvun viritys mallia jäähdytysputkisto vai mitä? Uteliaana odottaen...

    ReplyDelete
  14. Mietin vain jotain.. Jos yli 100kg pilotti laskuvarjo selässään kiipeää max 70kg lentokoneen siivelle vaikkakin rungon juuressa, edelleen muitsaen n70cm raideväli, kuinka mahtaa Max pysyä pystyssä? Ja tästä edelleen johtaen kuinka on painopistelaskelmien tilanne? 70kg tyhjäpaino ja pilotille aikomus sallia yli 100kg, pilotin lähes kaikki massa (ylittäen I-A:n massan) on sijoitettu siiven ja CG:n etupuolelle, missä on lentokoneen rakenteen painopiste?

    Ihan vaan tulee mieleen kysymyksiä koneen käytännöllisyyden kannalta. Ja edelleen: tämä anonymous ei suostu 510*640 aukosta astumaan/kiipeämään/pujottautumaan mihinkään lentävään laitteeseen. Ei sieltä pääse pois. Vai onko vakiovarusteena itsensälopetuslaite cal. .44mag hydra-shock?

    Oikeasti, lentokoneesta tulee päästä maassaollessa sekunnissa ulos, epäilen vahvasti että tämä ei onnistu suunnittelemastasi kissanluukusta. Valitettavasti.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. Anteeksi jäähdytysjärjestelmä kehittää työntövoimaa RAM-AIR periaatteella. Ei laminaarinen siis.

    Kissaluukkua varmaan täytyy vielä tutkia uudelleen.

    ReplyDelete
  17. Niin ja sun kankun täytyy olla vähintään 1000 mm leveä ja painosi noin 400 kiloa että saat ko. proseduurissa koneen kaatumaan kun astut sisään.Opiskele hieman fysiikkaa ja katso etukuvantoa landarit ulkona.

    ReplyDelete
  18. Vai ram-air jäähdytys... Max varmaan muutenkin tuottaa enemmän energiaa, kuin siihen laitetaan sisään, eikö?

    ReplyDelete
  19. Näihän P-51D Mustanginkin jäähdytys toimii..tämä toimii hieman tehokkaammin sen suhteen.

    ReplyDelete
  20. Mutta kuinka se jäähdyttimen läpivirtaava ilma kehittää työntövoimaa?

    ReplyDelete
  21. ilma lämpenee ja laajenee. Mosquiton siiven jäähdytin purki ilman siiven alle ja siiton sanottu ett kehitti hiukan työntöä, tai siis vähemmän vastusta

    ReplyDelete
  22. Entä Mersu, kun jäädyttimet aukesivat niin nopeus hyytyi?

    ReplyDelete
  23. Mossienkin jäähdyttimien luukut jarruttivat, lentäjät keksivät käyttää jäähdyttimien avaamista syöksyjarruina. T:pv

    ReplyDelete