2009-03-09

Frontal area vs. flat plate equivalent area !

I had to do some corrections; due to the enlarged tail feathers and despite being lighter and smaller in size MAX III will never reach the VmaxProbes estimated gear retracted FPE area of 0.31 sq ft ( I already tought we gonna go under with flying colours, but no..we come near though ).

Albeit frontal area has practically nothing to do with flat plate area the cross section area is many times used indicating the achievable drag of the fuse. In MAX III it is 0.31 m2 ( 3.38 sq ft ). Generally in small planes of low wing lay out it can be 5.0 sq ft ( o.46 m2 ) like in Ar-5 and Bede-5b.


4 comments:

  1. Ilmanvastus on voima, jonka yksikkö on N, ei neliöjalka, eikä -varvas.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Tätä minäkin olen hieman ihmetellyt, mutta ilmeisesti ammattilaisille ( Bruce Carmichael ) neliöjalka levynä kertoo enemmän kuin joku voima, joka on kuitenkin riippuvainen nopeudesta.

    Aluksi tein noita voima laskelmia eri nopeuksissa ja potkuritaulukosta katsoin saanko sen voiman aikaseksi ja minkä kokoisella huiskalla ja millä kierroksilla.

    Muistaakseni 44 lbs oli se voima jos halusin lentää 185 mph...sen voi edelleen tarkistaa nomografista että täsmääkö.

    Nomogarfin sain Kansasista RCUniversen aerodynamiikka ketjussa ( flat plate equivalent area ).

    Nomografi kertoo tarvittavan hevosvoimamäärän suoraan kun tiedetään flat plate area ja potkurin tehokkuus/hyötysuhde.

    Kiitos kommentista.

    ReplyDelete
  4. Jep tarkistin vielä mitä 22 hv:llä pitäis nyt päästä kun FPE on laskemani .339 sq ft ja aikalailla kohdalla on edelleen 85% potkurin hyötysyhteella kun katsoo 18.5 hv kohdalta.

    http://max3fan.blogspot.com/2009/03/drag-calculations-in-bruce-carmichael.html

    ReplyDelete