2009-03-14

WINGLOADING


I made a chart to see where MAX III is in comparison with other known aircrafts wingloadings.

http://www.aafo.com/hangartalk/attachment.php?attachmentid=12595&d=1237056434


For few WW II planes I drew a line from 1/12 scale models equivalent specs to real 1:1 scale one to give some perspective ( small models are a handful to fly...but very educative ).


7 comments:

  1. Missä päivitykset viipyvät?

    ReplyDelete
  2. Päivitin tuota siipikuirmitus taulukkoa. Todella mielenkiintoista asiaa.

    ReplyDelete
  3. Mitä haluasit että päivitän ?

    ReplyDelete
  4. Miten olisi tutkielmaa siitä kuinka moottorista otetaan tehoa ja kierroksia riittävästi että Max kulkee 90mph 0,69l/h kulutuksella? Tarvinnee jonkinverran kierroksia potkuriin kuitenkin, kierroksiin tarvitaan tehoa kenties hieman enemmän kuin reilu yksi hevosvoima? OS 120AX voisi muuten ola sopiva voimalähde? Mielenkiinnolla odotan.

    ReplyDelete
  5. Jep tämä tehohäviöiden määrittäminen on vaikeampi juttu..potkurin hyötysuhde ja akselin hävittämä voima ja mahdollisesti turbulenttisen ilman aiheuttama tehottomuus viedä konetta eteenpäin pitäisi tutkia lähes oikeilla malleilla. Potkurin muoto ( sekä lapojan määrä ) ja lapakulmat ratkaisevat tuon ( ja kierrosnopeudet )..säätölapa tuo lisää painoa ( 22 hp tehoilla ei juuri ole varaa tuoda lisää painoa ). Koneen tulisi painaa 70 kg luokka ja pilotin painaa max 75 kg että 90 mph ja 1.7 hv teho toteutuu ( jolloin kulutus 0.69 l/h ).Tällöin siipikuormitus on n. 40 kg/m2 ja ollaan purjekoneen liitopainoissa, mutta noin puolet sen( purjekoneen vastuksesta ) vastuksesta tarvii kompensoida moottorilla, jotta nopeus säilyy.Purjekoneet liitää parhaimmillaan 1/40 liitoluvulla jopa 65kg/m2 siipikuormituksella ( kuitupurjekoneet painaa noin 3 kertaa enemmän kuin MAX III ). MAX III:ssahan on useita rakenteellisia ja landarimenkanismiin liittyviä innovaatioita joilla luja mutta kevyt rakenne saavutetaan sekä myös erinomainen aerodynaaminen muoto ja pintarakenne.

    OS120AX ei mitenkään voi olla se oikea moottori koska ilmaan pääsyyn tarvitaan jopa juuri se 20 hv ( ja optimaalisella potkurillakin ainakin 10-12 hv ).

    Sinänsä asiallinen kysymys, joka osoitti että asiaa ei ole oikein vielä "hiffattu ".

    ReplyDelete
  6. Jos kuitenkin miettii että laskennallinen tehon tarve on 1,7hp, mutta sillä moottorilla mikä nostaa koneen ilmaan ei 1,7hp voida tuottaa, vaan aina enemmän. 90mph saavuttamiseksi tarvitsee olla kierroksia (=tehoa) riittävästi, hp ei kuljeta konetta vaan potkuri ja sen tuottama työntövoima, ehkäpä jopa 10hp? Ne kierrokset, ne kierrokset. Kulutus lienee kuitenkin jotain muuta kuin olet laskenut.

    ReplyDelete
  7. On varmasti...harvoin tuskin koskaan kone lentää tai on sitä mitä on laskettu.

    Tämä on todellakin kiinni potkurista ja kierroksista...siinä olet 100% oikeassa...voi olla että SFC karttakin on väärin Limbachilla.

    ReplyDelete