2009-04-22

Details..good to know !

Max III will have adjustable seat to meet CG related issues.

Same structure will also work as a safety cage for issues in collision related stresses to the structure.

Wing attachent and landin gear mount are all part of the safety system and integrated into each other to form solid durable structure and yet lite weight.

Wings are detachable just outside of the fuselage.

I may have to start calculating the weight since I might have to move the 250 ccm 22-25 hp more aft like 500 mm. Bigger 500 ccm engine would stay where the section indicates.

One of the KEY ISSUES is the prop safety. tail mounted prop is prone to get hits from small rocks and debris on the air field. That happen to tractor layout planes too. To prevent anything nasty from happening the prop in MAX III is 7 blader titanium prop with small rpms. Basicly all rocks smaller than 10 x 10 mm will do no serious damage to the plane's prop. Also a bigger hit with small fragment away will be handled without serious vibrations. MAX III prop spareblade system will allow a good prop be changed separately in 3-5 minutes.

22 comments:

  1. Kannattaisiko se turvakehikko tehdä unobtainiumista? Pysyisi kevyenä ja lujana.

    ReplyDelete
  2. heheh..

    Tämä kone on vaneria..pääasiassa...hiilikuidulla ja lasikuidulla höystettynä.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Unobtainium

    ReplyDelete
  3. Tuo istuin siis on säädettävissä edemmäs ja pystymmäksi riippuen pilotin mitoista.

    Eli tukeva 170 cm tyyppi ja honkkeli 110 kg voivat lentää ilman lisäpainovirityksiä.

    Yli 115 kiloinen ei voinen tätä lentää 22-25 hv moottorilla..painopiste mennee liikaa eteen.Samoin 50-70 kiloinen saattaa tarvita lisäpainoa nokkakartioon esim 1 kg tms. Tuo pitää testata ja laskea.

    ReplyDelete
  4. Painopistelaskut ovat varsin helppoja, näemme varmaan kohta selkeitä numeroita. Tietenkin pitää tietää koneen paino ja mitat, ne tuntuvat vaihtelevan päivästä toiseen..

    ReplyDelete
  5. Haa, tää niksinurkkahan pelittää taas....

    ReplyDelete
  6. Jos kone jää nokkapainoiseksi jollain kuskilla, niin eikö olisi helppoa täyttää se nokkakartio vaikka heliumilla, niin se kevenisi?
    Ja jos tosi paljon kaivataan etupainoa pois, niin laitetaan se heliumi niin kovaan paineeseen, että se pysyy nesteenä, niin sitä mahtuu silloin paljon enemmän.

    ReplyDelete
  7. Niin ja sen nesteheliumin vois hyödyntää moottorin jäähdytyksessä, ei tarttis mitään Ram-Air aukkoja

    ReplyDelete
  8. Please nimmari alle...ei tee mieli sitten suoltaa kaikkea ulos täällä.

    ReplyDelete
  9. Vielä parempi idea: kun sitä helikkaa päästetään normaalipaineeseen, niin syntyvällä kaasulla saadaan pyöritettyä turbiinia, joka akselin kautta pyörittää koneen potkuria. Sen kälkeen kaasu johdetaan ajoviimaan, jossa se taas jäähtyy niin paljon, että muuttuu takaisin nesteeksi, joka pumpataan säiliöön. Tätä syksiä voidaan jatkaa loputtomiin, koska kaasun kierto on suljettu ja mitään häviöitä ei tapahdu.

    ReplyDelete
  10. Ikiliikkuja se on.....

    ReplyDelete
  11. Joo ei tässä konseptissa ole ns. aukkoa vielä havaittu.

    Purjekoneen siipikuormituksella mä laskee pellolle kun pellolle ilman vahinkoja. Recovery chute on mukana.

    ReplyDelete
  12. "Purjekoneen siipikuormituksella ", paljos ton kärkiväli on, runko painaa kuitenkin enemmän kuin keskiverto purjekoneneen runko (laskuteline, moottori, kardaani, bensa, recovery chute ja golf bagi ja mitä lie muuta....

    ReplyDelete
  13. 6900 mm kv ja 4.5 m2 siipiala fowlerit ulkona.

    ReplyDelete
  14. Kardaanin sijasta puhuisin kevyestä alumiiniputkesta.Korkeintaan 500 gr.

    ReplyDelete
  15. Hmmm, 60cm pätkä alumiinista JAP-putkea, ulkohalkaisija 21mm ja seinämävahvuus 1mm painaa noin 100g. Eikä kestä lennokin keskiputkena. Ihan vaan tiedoksi. Kyllä se kardaani saa aika kankea olla.

    "nimimerkki"

    ReplyDelete
  16. hatusta on helppo vedellä alhaisia painoja...

    ReplyDelete
  17. Ei kyllä mulla on täällä aluputkea..ei se paljon paina. Muutama iso laakeri sen sijaan painaa saman verran tossa koossa.

    ReplyDelete
  18. Kannattaisiko kuitenkin punnita? Tarkennus tuohon mainittuun putkeen, painoa olikin vain 99g. Tosin pituus oli 596.

    Laita kaasulaakeri niin säästyy painoa.

    "nimimerkki"

    ReplyDelete
  19. Mitenköhän tuo putken pituus vaikuttaa kestävyyteen. Nyt 1500 mm ja lyhentäis sen 1100 mm pitkäksi ja siirtäis moottoria taaemmas..vaikuttais jäähdytyksen kanssa juuri ja juuri onnistuvan. Sais isomman fuiletankin runkoon ja tilaa "operoida" rungon sisällä.

    ReplyDelete
  20. Miten MAXin kaasuttimen jäätyminen on ehkäisty? Vrt Vihuri?

    ReplyDelete
  21. Kaasari on sisällä rungossa ja potkuri on ulkona perässä, jolloin ajoviima ei lisää jääkuormaa rungon alueella.

    ReplyDelete