I dropped it ( MPG ) to 200 since I had to put a reduction gear into the design to keep rpms low and have more blades in a small diameter prop arch. This all means good mileage, but some 3-5% of the power will be lost in transmission now..unfortunately.
Here are some sophisticated props:
These are from a sub and Luigi Colani's mach 0.9 ship ( attrap only ).
I think it is better to have low expectation for the best mileage ( at 15-20% power setting at 120-145 km/t speed ). 200 is not that bad is it ? Japanese have driven a car with 10 000 MPG..that is low...really low.
Here is how a 10 blader might look like...from these a 7 blader is eazy to construct for a model.
Any comments ?
miksi oi miksi jätit suoran vedon? eikös se jäänt siihen jotta pienikehäinen 4-5 lapanen ropeli? max 6000 rpm tjsp mutta suoravetoisena.
ReplyDeletealennusvaihde mahdollistaa kevyemmän akselin, joka on verrattain pitkä.
ReplyDeleteVai kevyemmän, kierrokset pienenee ja momentti kasvaa?
ReplyDeleteJoo...saattaa olla, että vien moottoria taemmaa ( sehan painaa vaan 6 kiloa ) ja lisään hieman tavaratilaa landarin ja moottorin väliin. Kevenee ja tehostuu konsepti.
ReplyDeletemissä se alennusvaihde sijaitsee? jos ropellin navassa, kevyempi akseli riittä, jos ei, niin painoa tulee isomman momentin kestävästä akselista myös.
ReplyDeleteAlennus vaihde tai ei alennusvaihdetta..se on moottoripäässä jos on.
ReplyDeleteEsitteleppäs tuota moottorin ympäristöä hieman tarkemmin, kiinnostaisi tietää miten sen saa asennettua, huollettua ja ennen kaikkea jäähdytettyä.....
ReplyDeleteSiitä avataan isot palat sivuilta. Jäähdytys on toimiva..anutkertainen ja vailla patenttia. Toimii Ram-Air periaattella.
ReplyDeletePyydän edelleen vähintään nimimerkkiä allekirjoitukseksi.
"ainutkertainen ja vailla patenttia", eli ei hajuakaan, silti erinomaisen välttämätön prosessi heikkotehoisellekin moottorille
ReplyDeleteRunko ei taida olla sitten kantavaa rakennetta? Putkirakenne saattaa mennä mielenkiinotiseksi moottorin ympärillä riittävän jäykkyyden aikaansaamiseksi. Tuossa piirustuksessa ei kyllä saa hajuakaan miten moottori on asennettu ja mitkä ovat moottorin mitat? Voinet julkaista ainakin moottorin mitat?
ReplyDelete"nimimerkki"
Moottori on joko APT 11.6 in tai Limbach 250.
ReplyDeleteMoottori on kiinni pukissa tuliseinässä. Moottoritila on vuorattu tulenkestävällä materiaalilla.
Missäs tuo tuliseinä sijaitsee...
ReplyDeleteTäytyy tuo kuori ja runko olla kantava, jos kerran materiaalivalinta on vaneri. Arvelee Pv.
ReplyDeleteTottakai se on järkevintä...ja jos kuoressa reikiä ympärillä enemmän rautaa tai vaneria ja lasikuitua.
ReplyDeleteMutta lensikös Colanin laite koskaan? Saati oliko edes koekäyttöä?
ReplyDeleteMosquito oli loistava (puinen) kone, jossain ausseissa oli uustuotannossa/restauroinnissa ko tyyppi, muotokin sulava kuten maxissa, kannattanee perehtyä tuonkin valmistustekniikkaan. Varsinkin ku nykyään on hyvät liimat. T:Pv
ReplyDelete"Tottakai se on järkevintä...ja jos kuoressa reikiä ympärillä enemmän rautaa tai vaneria ja lasikuitua"
ReplyDelete..ja painoa...
Mulla on muuten kuvat englannista DhHornetin urosmuoteista...sekin oli tehty vanerista.
ReplyDeleteSiitä on laähdettävä että rungon ylä ja lapuolella on levymäinen rakenne ja kyljissä on niitä reikiä..landari moottori jne. Ei siitä painoa lisää tule, mutta reikien reunat pitää päättää, ettei ne repeä.
Reikiä kuorirakenteisessa vältetään ja ne ovat pyöreäkulmaisia kuten metallirakenteissakin, mutta niin oli mossiessa pommiluukut, miesluukut ja aseille reiät ja kaiken huipuksi siiven asennuksen vuoksi koko runko oli leikattava "lähes" poikki, mutta silti se oli luja kone säänkestoa huomioonottamatta. Tuo hornetti on suora kehitelmä (pienennys) mossesta. T:peeveli, taas.
ReplyDeleteJoo siis kulmistaan pyöristettyjä luukkuja. Kunhan vaan tukevuudelle saadaan tarvittavia poikittais pintoja niin kyllä ylä- ja alapuolen yhtenäinen kotelorakenne on hyvä ratkaisu tuossa rungossa.
ReplyDeletePitäiskö moottori kiinnittää akselin puoleiseen tuliseinään tukevuuden maksimoisimeksija värinöiden eliminoimiseksi ?
ReplyDeleteKuinkas kaasuttimen jäätyminen on ehkäisty MAXissa? Vrt Vihuri?
ReplyDeleteKaasutin on sisällä lämpimässä ( moottorin lämpövaikutuksessa ). Sitäpaitsi potkuri ei lyö siihen lisää ajoviimaa kuten Vihurissa.
ReplyDeleteEntäs kaasuttimen ydintoimintaan kuuluva polttoaineen kaasuuntuminen ja siitä johtuva lämpötilan lasku? Suuri ilmankosteus? Ulkoilman lämpötilanvaikutus? Kaasutin kuitenkin imaa ilmaa moottorille, eikös vain?
ReplyDeleteMullahanoli tässä suurisuuntaiset patentoitikeksinnöt joihin hain keksintösäätiöltä rahoitusta. Ne liittyivät nimenomaan moottorin jäähdytykseen ja kaasuttajan ilman kompressointiin. Kyseessä oli nerokas systeemi ja nimenomaaan ongelmaksi koettu työntöpotkurikoneissa. Sehän oli juuri koko pointti lähteä tekemään tätä. Ratkaista konetyypin tunnetut ongelmat ja saada se suhteellisen pienen koonsa takia huokeaksi rakentaa ja operoida.
ReplyDeleteMitenkäs tavallisesti jäätämisongelmat ratkaistaan? otetaanko imu moottorin takaa, lämmeennestä vai lämmitetään kurkkua kaulaliinalla?
ReplyDeleteImuilma kierrätetään moottoritilan kautta kaasarille.
ReplyDeletet. Juke