Here is a fast sketch of a seating that provides "ultimate" aerodynamics. Using the Y-tail as in many pushers for best control available. Also incorporated is the "RAM-AIR" cooling that is effective as the propfan starts revolving.
This is 300 mm longer than a Cirrus VK30 and spanning 3 meter less. Proportions are totally different ( I might have to add 1 meter more span, but looks are pretty much the same ). Fuselage is really clean and has some lifting abilities.
2009-05-18
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Ei se jäähy kylläkään toimi niin hyvin kun olet ajatellut. Ei se niin hyvin ime. Hyvä että huomaa imua kun vieressä pyörii 16" potkuri yli 9000rpm.
ReplyDeleteTässä on nyt aivan eri asiasta ja erilaisesta potkurista kyse.
ReplyDeleteKoetappa imeä ilmaa esim 80 senttisen pölynimuriputken läpi tunnetko toisessa päässä imua ?
7 metriä on imun vaikutus alue 737 koneella kaikilla muilla tehoasetuksilla kuin tyhjäkäynti.
ReplyDeleteKatso keypublishing site.
Tässä imetään 3-5 cm potkurin edestä.
ReplyDeletehttp://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=90672
ReplyDelete737 tekee imusta toistakymmentä tonnia työntövoimaa ja vaara-alue takana muutama sata metriä.
ReplyDeleteTee testi, puhaltimen eteen tötterö josta pitäisi imeä läpi ja tuntuuko imua tötterön imupäässä, virtausnopeus tötterön puolessavälissä. Kerro tulokset.
Työntövoimaahan fanitkin tekee..siitä nimi fan vrt. ducted fan. Siksi sanoin että kyseessä eri asia. Jopa jo 1000 rpm ilmankierrätin imee 30 cm päästä ilmaa ( kokeilin tähän empiirisesti ). Mitä luulet 7 lapaisen fänin tekevän 6 000 rpm:llä ?
ReplyDeleteOn luonnollisesti selvä asia, että kun kone alaa liikkua ja ilmaa myös ahatautuu imuaukkoon nopeudesta riippuen on ilman virtaus parempi ts. nopeampaa ja tuletus vielä parempi. Paikallaan olevan ilajäähdytteisen ilma ei virtaa ollenkaan ellei toisesta päästä imetä ilmaa tai niikuin potkurikoneissa yleensä puhalletaan sitä suoraan sylintereille...niissäkin jäähdytys on parempi kun kone liikkuu kovaa koska ilman virtaus potkurilta tyvessä on heikkoa kaksilapaisuuden ja siihen tarkoitukseen ei sopivan potkurin ( pois lukien mm 4 lapainen Ellipse ).
Koko fanin toiminta tuntuu olevan teille epäselvä ?
Hmm, imet ilmaa sillä huonosti toimivalla tyviosalla? En sitten taida olla ainoa jolle potkurin toiminta on epäselvää? Onko potkurin työntövoiman kehityskäyrä lainkaan tuttu asia? Se semmoinen käppyrä joka kuvaa kuinka paljon työntövoimaa lapa kehittää tyvestä kärkeen. Ime siinä sitten.
ReplyDeleteLyhyempi lapainen potkuri ( eli fan ) joka on myös leveäpi ja niitä on useita toimii juuri tyviosallaan huomattavasti paremmin kuin ns. perinteinen potkuri.
ReplyDeleteFänin käyttöön työntiskoneissa on monta syytä. Vähäisin ei ole ground clearance.
Slipstream muodostuu myös tääysin erilaiseksi kun ei ole konetta eddessä johon sitä puhalletaan ( vaikuttaa myös siihen imuun rungon loppupäässä ja ohjainpintoihin..korkeus ja sivu siis ).
Jaaha, hiekkalaatikko on taas auki :) Oli vissiin pakko avata, kun banaania tulee kaikilta muilta saiteilta, paitsi googlelta.
ReplyDeleteUskoisit nyt jukka, että se oikea työntövoima tulee sieltä lapojen kärjistä, oli se sinun potkurisi sitten fäni tai tuuletin tai rusetti tai mikä vaan.
Älä lyö lyötyä ja koeta hieman lukea ennen kuin postaat kun et selkeästi mitään ymmärrä.
ReplyDelete