2009-05-18

Test flying an airplane

Since I have been banned about every aviation site in Finland I have to keep the hobby alive here at my own site.

Here is Aki Suokas and Jyrki Laukkanen made quide in finnish;

http://www.windcraft.fi/download/ohjeistoa/imuroi/har_koelent.pdf

Reason to pick up these is the death of astronaut Robert OVERMYER in the Cirrus VK30 test flight.( see perevious topic ).

Is it unusual to testfly an odd ac without a ballistic recovery chute ?

I am sure VK-30 and Bede-5B accidents ( over 50 fatalities ) have made an undesired deep impact in MAX III kinda planes developement ( not to mention the VMaxProbe and Giertz fatal accident ).

Any comments ?

2 comments:

  1. Huonot koneet karsivat huonot suunnittelijat. G. de Havilland lensi kaikkien koneidensa ensilennot itse, samoin taisi hra Sikorsy.

    ReplyDelete
  2. Niin se taitaa olla...jotenkin tuntuu siltä, että heti kun tekee kompromissin menee homma mäkeen.
    Eli vain täydelliset lekot lentää täydellisesti. Heti hieman vain sinnepäin ja suoritusarvoja lisätäkseen aerodynamiikan kustannuksella ( siis vaikka paikkaluku markustamossa ) niin alkaa olla jo leikki kaukanan pilotilla.

    ReplyDelete