2009-12-02

Size adjustment












Cutting down the drag and weight is the easiest at this stage I presume....:)





9 comments:

  1. Miten on mahdollista, että CG pysyy samassa pisteessä, tai siirtyy jopa eteenpäin, kun moottori siirtyy piirrustuksissasi taaksepäin?

    ReplyDelete
  2. CG oli välillä huomattavasti edempänä..sitä siirrettiin 60 mm taakse. Moottorin valintahan vaikuttaa painoarvioon ja koneen rakenteen massan jakautuminen. Mielestäni hyvää on nyt se, että fuilesäiliö, matkustaja ja matkatavarat ovat lähellä CG:tä jolloin voi olla mahdollisuus, että kun tavaratilaa ei kuormata ja fuilea vaan ½ tankkia voi konetta lentää etupenkiltä ilman takapenkkiläistä.

    Huomaa että moottorin koko on muutunut O-200 on vaihtunut joko 50 hp Limbachiin tai volkkarin moottoriin.

    ReplyDelete
  3. Limbach painaa vain 16 kiloa + tarvikkeet eli änkkärin kanssa ja ripustuksin 25-30 kiloa.

    o-200 painaa 77 kiloa + tilbehööri about 100 kg.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Continental_O-200

    Painoero on niin suuri että tarve isolle moottorillekin häviää.

    Varamootorina on Rotax 912 ULS mutta se on monimutkainen ja kallis ja painaa 56 kiloa + tilbehööri.

    http://www.rotaxservice.com/rotax_engines/rotax_912ULSs.htm

    55-60 heppaa startissa pitäis hyvin riittää tehoksi ( tarvetta ei ole 250-300 metrin starttikiitoon kuten LH-10:ssä ).

    Moottoria saattaa olla varaa viedä enemmänkin taaksepäin jos valitaan Limbach..Continentalia varten tulee tankit viedä siipiin ja tai tavarasäiliöön..samoin Rotax ULS:n kanssa.

    Limbach ja volkkarin moottori lienevät samankaltaisia kooltaan ?

    ReplyDelete
  4. Vollkarin moottorin puolikas vermeineen painaa yli 50 kiloa.

    http://www.ultralightnews.com/sunfun98/aircraftengine-index.html

    Suunnitelmassa on varaa siirtää moottoria sen koon ja painon mukaan.

    Linkissä esiintyy belt drive esimerkki lekoon sovellettuna.

    ReplyDelete
  5. Lombachin paras piirre on koko...kevyt ja leveys 418 mm ja korkeus alle 300 mm.

    http://www.limflug.de/files/pdf/DS-L550E.pdf

    Kaksitahtisena sen ääni voi olla kova, mutta tämä pakoputki systeemi ja sijoitus tekee äänestä vähemmän ärsyttävän.

    ReplyDelete
  6. aika kuolemannuoli toi on uav:n kaksitahtisella, kannattaisi harkita 912:sta vielä

    ReplyDelete
  7. Aika monessa ultrassa tai pienessä lekossa on uav moottori Hummelbird tulee ekana mieleen.

    Rotax maksaa hirveesti on fan tuulettuva ja painaa melkolailla.

    ReplyDelete
  8. Miten perustelet ettei tästä nimenomaan tule "kuolemannuoli" ULS 912 Rotaxilla ?

    ReplyDelete
  9. http://www.ultralightnews.com/limbach/limbach550e.htm

    Monella muullakin saitilla pohditaan Limbachin mahdollisuutta..jopa helikopterissa ( 2 x ) jolloin hinta on aina noin ½ "oikeesta nelarista".

    ReplyDelete