2009-04-21

MPG 200+ realistic ?

I have been hearing my 400+ MPG estimate for MAX III is not reasonable. Good to keep in mind that DA-11 had MPG 107, despite nonretractable tricycle in a tractor layout design.

I dropped it ( MPG ) to 200 since I had to put a reduction gear into the design to keep rpms low and have more blades in a small diameter prop arch. This all means good mileage, but some 3-5% of the power will be lost in transmission now..unfortunately.

Here are some sophisticated props:




These are from a sub and Luigi Colani's mach 0.9 ship ( attrap only ).


I think it is better to have low expectation for the best mileage ( at 15-20% power setting at 120-145 km/t speed ). 200 is not that bad is it ? Japanese have driven a car with 10 000 MPG..that is low...really low.

Here is how a 10 blader might look like...from these a 7 blader is eazy to construct for a model.



Any comments ?

27 comments:

  1. miksi oi miksi jätit suoran vedon? eikös se jäänt siihen jotta pienikehäinen 4-5 lapanen ropeli? max 6000 rpm tjsp mutta suoravetoisena.

    ReplyDelete
  2. alennusvaihde mahdollistaa kevyemmän akselin, joka on verrattain pitkä.

    ReplyDelete
  3. Vai kevyemmän, kierrokset pienenee ja momentti kasvaa?

    ReplyDelete
  4. Joo...saattaa olla, että vien moottoria taemmaa ( sehan painaa vaan 6 kiloa ) ja lisään hieman tavaratilaa landarin ja moottorin väliin. Kevenee ja tehostuu konsepti.

    ReplyDelete
  5. missä se alennusvaihde sijaitsee? jos ropellin navassa, kevyempi akseli riittä, jos ei, niin painoa tulee isomman momentin kestävästä akselista myös.

    ReplyDelete
  6. Alennus vaihde tai ei alennusvaihdetta..se on moottoripäässä jos on.

    ReplyDelete
  7. Esitteleppäs tuota moottorin ympäristöä hieman tarkemmin, kiinnostaisi tietää miten sen saa asennettua, huollettua ja ennen kaikkea jäähdytettyä.....

    ReplyDelete
  8. Siitä avataan isot palat sivuilta. Jäähdytys on toimiva..anutkertainen ja vailla patenttia. Toimii Ram-Air periaattella.

    Pyydän edelleen vähintään nimimerkkiä allekirjoitukseksi.

    ReplyDelete
  9. "ainutkertainen ja vailla patenttia", eli ei hajuakaan, silti erinomaisen välttämätön prosessi heikkotehoisellekin moottorille

    ReplyDelete
  10. Runko ei taida olla sitten kantavaa rakennetta? Putkirakenne saattaa mennä mielenkiinotiseksi moottorin ympärillä riittävän jäykkyyden aikaansaamiseksi. Tuossa piirustuksessa ei kyllä saa hajuakaan miten moottori on asennettu ja mitkä ovat moottorin mitat? Voinet julkaista ainakin moottorin mitat?

    "nimimerkki"

    ReplyDelete
  11. Moottori on joko APT 11.6 in tai Limbach 250.

    Moottori on kiinni pukissa tuliseinässä. Moottoritila on vuorattu tulenkestävällä materiaalilla.

    ReplyDelete
  12. Missäs tuo tuliseinä sijaitsee...

    ReplyDelete
  13. Täytyy tuo kuori ja runko olla kantava, jos kerran materiaalivalinta on vaneri. Arvelee Pv.

    ReplyDelete
  14. Tottakai se on järkevintä...ja jos kuoressa reikiä ympärillä enemmän rautaa tai vaneria ja lasikuitua.

    ReplyDelete
  15. Mutta lensikös Colanin laite koskaan? Saati oliko edes koekäyttöä?

    ReplyDelete
  16. Mosquito oli loistava (puinen) kone, jossain ausseissa oli uustuotannossa/restauroinnissa ko tyyppi, muotokin sulava kuten maxissa, kannattanee perehtyä tuonkin valmistustekniikkaan. Varsinkin ku nykyään on hyvät liimat. T:Pv

    ReplyDelete
  17. "Tottakai se on järkevintä...ja jos kuoressa reikiä ympärillä enemmän rautaa tai vaneria ja lasikuitua"
    ..ja painoa...

    ReplyDelete
  18. Mulla on muuten kuvat englannista DhHornetin urosmuoteista...sekin oli tehty vanerista.

    Siitä on laähdettävä että rungon ylä ja lapuolella on levymäinen rakenne ja kyljissä on niitä reikiä..landari moottori jne. Ei siitä painoa lisää tule, mutta reikien reunat pitää päättää, ettei ne repeä.

    ReplyDelete
  19. Reikiä kuorirakenteisessa vältetään ja ne ovat pyöreäkulmaisia kuten metallirakenteissakin, mutta niin oli mossiessa pommiluukut, miesluukut ja aseille reiät ja kaiken huipuksi siiven asennuksen vuoksi koko runko oli leikattava "lähes" poikki, mutta silti se oli luja kone säänkestoa huomioonottamatta. Tuo hornetti on suora kehitelmä (pienennys) mossesta. T:peeveli, taas.

    ReplyDelete
  20. Joo siis kulmistaan pyöristettyjä luukkuja. Kunhan vaan tukevuudelle saadaan tarvittavia poikittais pintoja niin kyllä ylä- ja alapuolen yhtenäinen kotelorakenne on hyvä ratkaisu tuossa rungossa.

    ReplyDelete
  21. Pitäiskö moottori kiinnittää akselin puoleiseen tuliseinään tukevuuden maksimoisimeksija värinöiden eliminoimiseksi ?

    ReplyDelete
  22. Kuinkas kaasuttimen jäätyminen on ehkäisty MAXissa? Vrt Vihuri?

    ReplyDelete
  23. Kaasutin on sisällä lämpimässä ( moottorin lämpövaikutuksessa ). Sitäpaitsi potkuri ei lyö siihen lisää ajoviimaa kuten Vihurissa.

    ReplyDelete
  24. Entäs kaasuttimen ydintoimintaan kuuluva polttoaineen kaasuuntuminen ja siitä johtuva lämpötilan lasku? Suuri ilmankosteus? Ulkoilman lämpötilanvaikutus? Kaasutin kuitenkin imaa ilmaa moottorille, eikös vain?

    ReplyDelete
  25. Mullahanoli tässä suurisuuntaiset patentoitikeksinnöt joihin hain keksintösäätiöltä rahoitusta. Ne liittyivät nimenomaan moottorin jäähdytykseen ja kaasuttajan ilman kompressointiin. Kyseessä oli nerokas systeemi ja nimenomaaan ongelmaksi koettu työntöpotkurikoneissa. Sehän oli juuri koko pointti lähteä tekemään tätä. Ratkaista konetyypin tunnetut ongelmat ja saada se suhteellisen pienen koonsa takia huokeaksi rakentaa ja operoida.

    ReplyDelete
  26. Mitenkäs tavallisesti jäätämisongelmat ratkaistaan? otetaanko imu moottorin takaa, lämmeennestä vai lämmitetään kurkkua kaulaliinalla?

    ReplyDelete
  27. Imuilma kierrätetään moottoritilan kautta kaasarille.

    t. Juke

    ReplyDelete