2010-11-30

The "regular" Fenix II




Now I am ready to start making the final work plans.

10 comments:

  1. No niin, mielenkiinnolla seurataan projektia

    ReplyDelete
  2. Just click it larger and you'll see more...the gear is in progress.

    ReplyDelete
  3. Hello Jukka,
    nice drawings , as usual!
    just wanted to mention that even with high rpm motors , whether gaz or electric (please don't exclude electric way , plettenberg predator 37 would be so fine with it ! and it comes with adapted propeler . this is the engine used in the 1st cricri electric
    http://www.hobbyclub.com/product_info.php?products_id=822 ),propeller must be around 30 inches. think about it when finalising drawings. also how will be landing gear?
    At last what about "los-leko" the fan ac single engine?
    looking forward to reading the following

    ReplyDelete
  4. I have pretty much stopped the single engine pusher design. It became too heavy and complex and test pilot did not like it. Ok it had the lowest drag numbers ever due to retracts, but the retracts are hard to manufacture.
    I think an electric engine has been an option here all a long.

    ReplyDelete
  5. Ihan tälläinen käytännön seikka. Näyttää aika hankalalta kiipiä koneeseen sisälle. Jos katsot tuulilasin "A-pilarin" paikkaa ja laskutelineen sijaintia niin tuon saa kiikkaamaan taakseppäin aika heppoisella liikkeellä. Vielä kun penkki kallistuu noin rajusti. Tai sitten minä vain olisin liian kankea tuohon koneeseen :D

    ReplyDelete
  6. No se on selvä, että joku tulijalka systeemissä pitää olla silloin kun siihen noustaan ja käynnistetään. Siksi nokassa on ontto putki..sinne voidaan käynnistuksen ajaksi laittaa irroitettava paino/ankkurointi.

    ReplyDelete
  7. Kukas sen puntin sieltä pois ottaa? Onko lentely rajoitettu vain miehitetyille lentopaikoille? On muuten muutenkin outoa Juken viehtymys "A-pilariin" ja pieneen avautuvaan kabiiniin. Olen kiinnittänyt myös huomoita että pienessä koneessa on hukkatilaa, pilotin pääm kohdalla ei ole kabiinin tilavin/korkein/avarin kohta? Kai siellä sisällä mahtuu päätä kääntelemään?

    ReplyDelete
  8. Koetappa nyt perehtyä oikein kunnolla.

    Siinä 0n 4 asetusta penkille..mitä pystympi asetusositä pienempi pilotti. Cri Crihin ei mahdu 194 cm pilotti ollenkaan eikä 100 kiloinen.

    Nyt on myös kannusversio olemassa ( homebuiltairplanes.com.ssa on kuva ).

    Tämän minimalistisen koneen "vika" nokkapyöräversiona on että ilman nappistarttia ja pilotti itse käynnistämässä modessa tarvii koneen nokkaa pitää alhaalla..tai mmuuten se istuu kannukselle ( se ei ole kivan näköistä ).

    ReplyDelete
  9. Outoa on myös että penkkiä ei voi säätää enää kun pilotti istuu paikallaan. Pidemmillä lenoilla on ihan mukavaa jos penkin asentoa voi vaihtaa.

    ReplyDelete
  10. Minun mielestä on erittäin erikoista että sinä et ymmärrä miten äärimmäisen tärkeää on säätää painopiste oikein ennen lentoonlähtöä ja kuinka pienet markinaalit näin pienessä koneessa on kysymyksessä.
    Voithan sä säätää omaa konetta kuinka hyväjät, mutta vastuu ei ole silloin enää suunnittelijalla.

    ReplyDelete